czwartek, 17 września 2015

Uprowadzony - Lee Child


Uprowadzony - Lee Child





Wydawnictwo: Albatros
Cykl: Jack Reacher (tom 2)
Rok wydania: 2012
Rok pierwszego wydania: 1998
Ilość stron: 480




„Uprowadzony” wydany wcześniej także pod tytułem „Umrzeć próbując” jest drugim tomem cyklu o Jacku Reacherze. Jest jednocześnie najwcześniejszą częścią przygód Reachara, jaką dotąd miałam okazję czytać. Rozpoczęłam swoją podróż z Childem gdzieś od połowy serii, i jak dotąd czytałam raczej kolejne tomy nie wracając do początku. Teraz postanowiłam to zmienić.
Dlaczego to takie ważne? Ponieważ okazuje się, że książki Childa ewoluują, tak jak i sama postać głównego bohatera. Przekonałam się, że Reacher z „Uprowadzonego” to nie ten sam Reacher, którego tak zdarzyłam polubić w kolejnych częściach. To wciąż inteligentny twardziel, ale… jakiś taki inny.
Nie będę ukrywać, że zdecydowanie wolę tego starszego, a samą książkę uważam za najsłabszą autorstwa Childa jaką dotąd czytałam. Być może po sukcesie jaki przyniósł autorowi pierwszy tom, chciał on jak najszybciej wykorzystać popularność i  nie starczyło mu czasu na tak drobiazgowe opracowanie fabuły jak robi to zazwyczaj. Naprawdę nie wiem co poszło nie tak, faktem jest jednak, że ta książka znacznie różni się od późniejszych. Inny styl, inny język nawet inny klimat. Wszystko nieco bardziej absurdalne, mniej logiczne i spójne, za to jakieś takie nieautentyczne.  
Może to po prostu przesyt książek Childa i powinnam zrobić sobie przerwę od towarzystwa Reachera?
Jacke Reacher przez przypadek zostaje porwany wraz z młodą agentką FBI - Holly Johnson. Nie ma wątpliwości, że to właśnie ona miała być celem napastników, a on po prostu znalazł się w niewłaściwym miejscu w niewłaściwym czasie. Długa podróż w rozgrzanej przyczepie ciężarówki da obojgu możliwość zastanowienia się kto i dlaczego chce porwać agentkę. Odpowiedź nie jest łatwa, zwłaszcza gdy Reacher uświadamia sobie, że dziewczyna musi ukrywać coś istotnego. Kim naprawdę jest Holly? I czy Reacher zdoła uratować ją przed losem który szykują jej porywacze?

Doceniam pomysł na fabułę, miał on ogromny potencjał niestety nie został do końca wykorzystany. Szkoda. Mam nadzieję, że „Uprowadzony” to jednorazowa wpadka Childa, i wszystkie kolejne książki będą już jak zawsze świetne. 

Moja ocena:
4/10


Cykl "Jack Reacher"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...