środa, 29 lipca 2015

Trauma - Sophie Hannah


Trauma - Sophie Hannah




Wydawnictwo: Burda Książki
Cykl: Konstabl Simon Waterhouse (tom 7)
Rok wydania: 2013
Rok pierwszego wydania: 2012
Ilość stron: 416



Jakiś czas temu przeczytałam „Twarzyczkę” autorstwa Sophie Hannah, thriller psychologiczny – z naciskiem na psychologiczny – który wywarł na mnie ogromne wrażenie. Postanowiłam więc zaznajomić się z autorką nieco bliżej i dlatego właśnie sięgnęłam po „Traumę”. A zrobiłam to w błędnym przekonaniu, że sięgam po drugi tom cyklu, z detektywem Simonem Waterhousem w roli głównej. Dopiero po przeczytaniu kilkudziesięciu stron odkryłam swoją pomyłkę. „Trauma” jest bowiem, nie drugim a siódmym (!) tomem cyklu. Choć jakiś czas temu obiecałam sobie, czytać książki w miarę chronologicznie, to dla „Traumy” jednak zrobiłam wyjątek.

Dlaczego? Otóż urzekł mnie pomysł na fabułę tej książki, czytałam już wiele kryminałów i thrillerów, ale w żadnym jeszcze rozwiązanie zagadki nie kryło się w meandrach pamięci bohatera. I nie, nie mam tu na myśli amnezji – takich książek czytałam, tak jak i pewnie większość osób – całe mnóstwo. W „Traumie” rozwiązanie mrocznej zagadki kryje się w podświadomości Amber, jest czymś co ona wie, choć nie zdaje sobie z tego sprawy. Czymś co sprawia, że cierpi na niszczącą jej życie bezsenność, ale nie potrafi odnaleźć do tego drogi. I właśnie to, poszukiwanie klucza, który pozwoli jej poukładać informacje, które już posiada – a wraz z nią czytelnik – w jeden spójny obraz ukazujący prawdę, skłania ją do wizyty u hipnotyzerki. Mimo całego – jawnego - sceptycyzmu, który czuje wobec jej profesji.

W stanie hipnozy Amber wypowiada tajemnicze słowa: „dobrzy, źli, prawie źli”. Nie wie skąd wzięły się w jej głowie, za to detektyw Simon Waterhous wie, że to trop, który poprowadzi go do mordercy, który podobną sentencję zostawił na miejscu niewyjaśnionej zbrodni.

Dziwna książka, bardzo pokręcona i to nie tylko w pozytywnym sensie. Jak na mój gust trochę za dużo tu dziwaczności, trudno o jakiegoś  - choćby jednego – normalnego ( w sensie zwyczajnego) bohatera. I choć bardzo podobał mi się pomysł to jego realizacja już niekoniecznie. Fragmenty, których narratorką jest hipnotyzerka są nieco przydługo i męczące. Zdecydowanie wolałam gdy głos zabierała Amber. Nie najlepiej wypada także sam detektyw i jego partnerka – przeżywający dość dziwaczne (naprawdę nie znajduję innego słowa) problemy w swym związku.

Ostatecznie kilka naprawdę świetnych fragmentów i pomysłów (na przykład tajemnica Małego Sadu) przeplata się z dużo słabszymi momentami. Nie żałuję jednak wyboru tej książki i myślę, że z twórczością pani Hannah jeszcze nie raz się zetknę.  


Moja ocena:
6/10


Cykl "Konstabl Simon Waterhouse"

  • Twarzyczka (tom: 1)
  • Przemów i przeżyj (tom: 2)
  • Na ratunek (tom: 3)
  • Druga połowa żyje dalej (tom: 4)
  • Powiedz prawdę (tom: 5)
  • Zabójcze marzenia (tom: 6)
  • Trauma (tom: 7)
  • Niewygodna prawda (tom: 8)
  • Błąd w zeznaniach (tom: 9)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...