wtorek, 12 stycznia 2016

jeden trzy

Klinika śmierci - Harlan Coben


Wydawnictwo: Albatros
Rok wydania: 08/2015
Ilość stron: 512

"Klinika śmierci" to jedna z pierwszych książek Cobena. Sam autor ostrzega nas we wstępie, że dziś pewnie napisałby ją inaczej. Pewnie tak, w końcu w latach w których powstawała temat AIDS wciąż był tabu, a profesjonalne podejście do tej choroby, nawet wśród lekarzy, utrudniały powszechne stereotypy i uprzedzenia. Cieszę się jednak, że książka powstała wtedy gdy powstała i jest taka a nie inna, być może właśnie emocjonalny stosunek samego autora do tematu, sprawia, że i czytelnik nie może pozostać obojętnym. 
 Mąż dziennikarki Sary Lowell trafia do szpitala z powodu bóli brzucha. Diagnoza jest jednoznaczna - AIDS. Na szczęście jeden z przyjaciół pary jest lekarzem pracującym w klinice specjalizującej się w eksperymentalnym leczeniu tej choroby.  Ktoś jednak stara się sabotować sukces lekarzy, a pacjenci kliniki w tajemniczych okolicznościach znikają. 
"Klinika śmierci" jest przede wszystkim thrillerem, i jak to zawsze w przypadku Cobena (bez znaczenia czy to wczesny czy późny) jest w niej wszystko to co charakteryzuje ten gatunek. Nieprzewidywalna i drobiazgowo przemyślana intryga, grupa różnorodnych i świetnie przedstawionych bohaterów, kilka zwrotów akcji i do ostatnich stron rosnące napięcie. 
 Nie obeszło się także bez kilku wątków dotyczącego ulubionego tematu autora, czyli sportu. Jedne z głównych bohaterów jest zawodowym koszykarzem. A mnie choć fanką sportów nie jestem, niezmiennie fascynuje to, że można pisać o kozłowaniu piłki z niemal religijnym uwielbieniem :)

Moja ocena: 7/10
*******

 

Bestia - Alex Flinn


Wydawnictwo: Galeria Książki
Rok wydania: 2011
Ilość stron: 352

Uwielbiam bajki i baśnie. Nigdy z nich nie wyrosłam i chętnie wracam do części z nich. A historia Pięknej i Bestii zawsze należała do moich ulubionych. Jak więc mogłam przejść obojętnie wobec jej współczesnej adaptacji autorstwa Alex Flinn? Otóż, nie mogłam i nie przeszłam :)
Autorka osadziła fabułę we współczesnym Nowym Jorku. Poza tym "szczegółem" pozostała zadziwiająco wierna pierwowzorowi. Jest dziewczyna zmuszona zamieszczać w domu bestii, i jest Bestia - nastolatek, który za swą arogancję zostaje przemieniony w potwora. Co dzieje się dalej? Każdy zna tę historię i wie jak się kończy, a mimo to autorce świetnie udało się oddać klimat tej niezwykłej baśni. 
Czyta się szybko i bardzo przyjemnie choć z biegiem czasu "współczesność" ustępuje miejsca bajkowości, a opowieść z każda chwilą staje się coraz bardziej odrealniona. Nie jest to jednak wada, z konieczności w drugiej części książki autorka skupia się głównie na łączącym bohaterów uczuciu.
Na podstawie książki w 2011 roku powstał film pod tym samym tytułem. W główne role wcielili się Alex Pettyfer oraz Vanessa Hudgens
Moja ocena: 6/10
******

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...